Thimbey's Angels

25 juli 2014 - Witrivier, Zuid-Afrika

Haai lezers,

Onze missie vandaag bestaat uit vier delen:

1. nieuwe Swaziland teachers introduceren en opleiden
  2. Thimbey (de teacher) nog meer doen groeien.
  3. het klaslokaal verder pimpen
  4. Vrijdagavond pyjamaparty (met film)

First mission: accomplished or almost

Gisteren stonden er plots twee meisjes uit Swaziland op de stoep om kennis te maken met het teacher beroep. Ze komen twee weken meedraaien zodat ze zelf als teacher aan de slag kunnen in Swaziland. Eentje van hen, genaamd Happiness, vergezelde ons vandaag naar het schooltje met een niet al te enthousiast gezicht. Initiatief nemen is ook niet haar sterkste kant. Dan maar een opdracht geven zodat ze toch een meerwaarde zou beleven aan de dag. We besloten haar de teacher te laten observeren: wat zie je de teacher doen en wat vind je er van? Uit de terugkoppeling bleek er toch nog wat werk aan de winkel te zijn. Ze wil meer discipline in de klas brengen en dat mag met de lat. Gevolg: bedenkelijke blikken van ons allen. Een klas is goed als er rust en eten is. Opnieuw enkele fronsen. Wat met spelend leren? Bon, hoe gaan we die meisjes dingen bijbrengen zonder hun te kwetsen? Eerst nog wat meer haar voorkennis verkennen via enkele opdrachten: een ideaal klaslokaal inrichten voor kleuters en een lesvoorbereiding maken rond fruit en groenten. We hopen op meer succes morgen.

Second mission: accomplished

14u00 lokale tijd. Alle vier namen we met een goed gevoel afscheid van de juf en de kinderen om aan het weekend te kunnen beginnen. De teacher en de kinderen leren veel bij op korte tijd.

De kinderen puzzelen efficiënter, tellen beter, luisteren beter naar verhaaltjes, maken niet meer alleen hoogtetorens met de blokken, leren zorg dragen voor hun poppen en kunnen imaginatief thee en taart serveren. Daarnaast hielden we een modeshow waarbij elk kind over de catwalk mocht lopen met een nieuw kledingstuk. Een ware voltreffer! Alleen maar stralende gezichten en loopjes vol zelfvertrouwen. Zelfs Gogodudu, de kokkin, en de teacher namen deel aan onze modeshow. Dit leverde enkele memorabele foto's en schaterlachjes van de kinderen op.

De teacher leerde om de kinderen meer te laten participeren in het lesgebeuren, om de kinderen concrete ervaringen te laten beleven en eigen lesmateriaal te voorzien. Het plannen en maken van lessen begint zijn vruchten af te werpen. Nu nog beter tijd inschatten want drie kwartier werken rond het aanpassen van kledij naargelang de seizoenen is misschien wel wat lang voor kleuters. Maar hé wat een enthousiasme, zorgzame houding voor de kinderen, stralende lach en openheid voor feedback. Thimbey wij leren van jou dat je met inzet, goede wil en een hart op de juiste plaats ver kan geraken! Bedankt!

Third mission: in progress

Houten plaat met haakjes voor een daglijn met de activiteiten, dagen van de week, maanden en het weer: Check! Nu nog alles assembleren.

Banken afgetekend zodat ze op kinderhoogte komen te staan: Check! Nu nog even wachten op enkele sterke mannen om de poten af te zagen.

Waslijn met posters over fruit, groenten, kleuren en vormen opgehangen: check!

Krijtbank gemaakt: check!

Houten latjes met nagels om werkjes aan te bevestigen: check!

Materiaal voor de voelmuur: check!

Plastiek zakjes om kledij te kunnen uitdelen aan de Numbikids: check!

Fourth mission: in progress

Ook in Zuid-Afrika start het weekend. We besloten om er een beetje van te profiteren. Te beginnen met de overschot van onze crumble op te eten. Daarna vernamen we de planning voor de komende weken. Maandag, dinsdag en woensdag gaan we naar Kruger, volgend weekend naar Swaziland waar we misschien op audiëntie mogen bij de King en dan komen er nog enkele zangavonden in Moyeni zelf. Om af te sluiten houden we vandaag een heuze Samson & Gert meadly pyjamaparty. Being young, full of life and happy in South-Africa.

Eén ding staat vast: we kijken uit naar de volgende weken! Natuurlijk met jullie in meerdere en soms ook mindere mate in ons hart.

Friday We are in love!

Bye lezers