Dit is de allereerste keer...

22 juli 2014 - Witrivier, Zuid-Afrika

Sawbona,

De teacher leerden we vandaag plannen. Het leek ons daarom een goed plan om jullie eens een tijdschema van onze dag te bezorgen.

06u00: klaar om op te staan of misschien toch nog eerst een snoozeke doen van 10 minuten.

06u45: klaar om te vertrekken richting Masoyi met Kroki in de aanslag. Kroki wordt de mascotte voor deze week. Met hem gaan de kinderen allerlei avonturen beleven. Alleen is Kroki niet zo hygiënisch. Hij kan niet naar het toilet gaan, poetst zijn tanden niet en aan zijn gezicht wassen heeft hij een grondige hekel. Tijd dus om in actie te schieten! Helaas is ons team ook vandaag niet volledig. Hilke voelt zich nog altijd niet super en blijft nog een dagje in Moyeni. Tijd voor team laadbak om hun drivingskills te tonen. Vertrekken blijkt een klein obstakel, maar een keer on track verloopt alles prima.

08u00: schooltijd. Net zoals de kinderen sijpelen we stelselmatig binnen voor een nieuwe lesdag. De ene ging kijken of er zeep was, de andere ging zoeken naar de brilletjes voor kinderen om op de toiletten te zetten en de laatste ging de office wat structureren omdat er in onze bakkie weer nieuwe spullen zaten.

08u30: Kroki bezoekt de klas en hij is helemaal de kluts kwijt. Hij weet niet meer hoe hij naar het toilet moet gaan. Samen met de kinderen ging hij op ontdekkingstocht naar de nieuwe toiletten. De kinderen en Kroki leerden hoe ze naar het toilet moeten gaan: broek af, boodschap doen, poep afvegen, broek terug optrekken en natuurlijk de handen wassen met water EN ZEEP.

09u00: tijd om nog even buiten te spelen.

09u30: snacker-de-snacker-de-snack: thee en koekjes, mmm!

10u15: Samen met de kinderen gaan we verven. Aan hun oogjes merkten we al snel dat ze er veel plezier in beleefden. Veel gefronste wenkbrauwen en ook de tongen kwamen af en toe piepen. Het was ook plots veel rustiger in de klas in vergelijking met vorige week. De kinderen riepen niet en lieten elkaar doen.

11u00: samen dansen met DJ Green.

12u45: schools out, after care starts.

13u30: Ilona en Ruth gaan buiten spelen met de kids terwijl Sarah samen met de teacher de dag van morgen opstelt. Een planning maken blijkt moeilijker dan gedacht. Lessen voor kleuters duren zeker een uurtje. Terwijl wij stiekem denken dat lessen van 10à15 minuten zeker volstaan. Daarna stelden ze nog een les op.

14u30: op weg naar Numbi om daar de after school care te gaan bezoeken. Het eerste plan was om kledij uit te delen voor de kinderen en tieners daar. Het tweede plan was om met hun spelletjes te spelen. Het derde plan was nog veel beter: een performance. Ilona, Ruth en Sarah werden verdeeld over drie groepen en leerden elk lokale dansjes en liedjes aan. Nogal een geluk dat wij kunnen zingen en dansen!

16u30: de zon gaat onder en Numbi is voor blanken niet de veiligste plaats dus wegwezen maar. Terug naar Moyeni om de dag van morgen voor te bereiden, de familie over skype te updaten en een spelletje te spelen.

21:30: good night sleep tight

Tot een volgende keer maar weer :p

ps.: briefjes zijn zeer welkom op volgend adres

Hope Programme P.O. Box 3553 Whiteriver 1240, South-Africa

1. Papa Sarah:
    23 juli 2014
    Pfff, ben ik blij met de moderne techniek dat mijn dochter op deze manier toch niet zo ver weg lijkt.........
    Ik heb wel een klein en bang hartje, maar ik ben ongelooflijk fier...