Klusjesdag

17 juli 2014 - Witrivier, Zuid-Afrika

Vandaag terug een dagje naar het schooltje. We stonden om 6u15 op samen met de zon. Na een snel ontbijt vertrokken we via de hobbelige weg richting Masoyi. Team laadbak (Ilona en Ruth) genoten van fijn gezelschap: een dikke meneer die op onze voeten kwam zitten. Maar we geraakte er goed en wel dankzij Team auto (Sarah en Hilke). Helaas merken ze telkens te laat enkele heuvels op waardoor onze poepjes een blauwige schijn beginnen te krijgen, maar ze werken aan hun driving skills :). Telkens een heuveltje minder dat niet gezien wordt.

Eenmaal in de crèche aangekomen volgende Ilona en Ruth de lessen van de juf. Hilke en Sarah trachtten ze de lokale bevolking aan het werk te zetten om een draaimolentje te maken. Ze ontdekten dat Afrikanen goed ideeën kunnen uitleggen, maar dat overgaan tot uitvoeren iets lastiger is. Ondertussen was de leerkracht gestart met de eerste lessen. Ze heeft heel hard haar best gedaan om de tips die Hilke haar gisteren gaf toe te passen. De kindjes hebben de kleuren geleerd en gezichtjes getekend. Wat een verbetering!

Tijdens de lessen gingen Sarah en Hilke naar de winkel om inkopen te doen voor de klusjes die we gingen uitvoeren. (De mannen waren eindelijk gestart met de constructiewerken). Als zij terug waren, hebben de mannen de deur van de toiletten gemaakt en hebben Sarah en Hilke deze geschilderd. Ruth en Ilona zijn dan begonnen aan de groeimeter op de deur. We hebben een boom geschilderd met een slang erin. Dit was een voorbode voor hetgeen nog moest komen! Terwijl we bezig waren met de deur gingen Sarah en Hilke de klas opruimen. Ze haalden alles uit te kast om deze te verplaatsen en hier vonden ze een kakkerlak van 7 cm! De kast had dringend een laagje verf nodig dus de mannen haalden deze naar buiten. En toen kwam de aap uit de mouw. Of beter gezegd de slang vanonder de kast. Er zat dus een slang van 60 cm onder kast! Alle vrouwen en kinderen liepen gillend naar buiten en de mannen haalden het grof geschut boven: stokken en een geweer. We wachten buiten vol spanning tot we een schot zouden horen maar dat kwam er niet. Ze hadden de slang dood geslagen met een stok. Voor de geïnteresseerd, het bleek een cobra te zijn. Daarna trokken Hilke en Sarah nog oude tekeningen van de muur en vonden verschillende soorten insecten (kakkerlakken, spinnen en dingen die we niet direct konden thuis brengen). Tijd voor het grof geschut! Kinderen en teachers buiten, man met doom in de aanslag. Hopelijk kunnen we het ongedierte tegen morgen verjagen zodat we de klas verder kunnen inrichten.

Na het slangen- en insectenincident werkten we nog de laatste dingen af. Rond 3 uur vertrokken weer richting onze heuvel. Ja, het is onze heuvel, we leven hier als enige op deze heuvel. Als we aankwamen hebben we nog even een wandeling gemaakt op onze heuvel om deze te ontdekken. We vonden ananasplanten, verschillende soorten kolen, bomen om in te klimmen en elektriciteitsdraad met misschien wel stroom op.

Op naar nieuwe avonturen, maar nu moeten we afsluiten want het eten begint hier al heel lekker te ruiken.

Dikke kus! Sarah en Ruth

1. Stephanie:
    17 juli 2014
    Ik ben enorm trots op jou zus! Ik ben er zeker van dat je daar fantastisch werk verricht en alles doet wat je kan om de mensen te helpen.
    Ze zullen een meisje met zoon gouden hart, daar niet snel vergeten!

Geniet van elke moment en belevenis! Je hebt het dubbel en dik verdiend.