Masoyi

16 juli 2014 - Witrivier, Zuid-Afrika

Vandaag bezochten we voor het eerst Tsandzanami Academy Preschool in Masoyi, het schooltje en de crèche die we gaan ondersteunen. Voordat we konden ondersteunen moesten we wel nog daar geraken met een te laag hangende auto die startproblemen kent. Daarnaast zijn de wegen hier van bedenkelijk wisselende kwaliteit. Het zandwegje

Tijdens de heenreis werd onze eerste indruk, dat Zuid-Afrika een land vol verschillen is, bevestigd. Op de wegen kom je zowel nieuwe Audi's tegen als de iets oudere Volkswagens die uit elkaar dreigen te vallen. Daarnaast zijn er nog de 4x4's met in de laadbak werkmateriaal en de open bussen met (teveel?) Afrikanen die op elkaar gestapeld zijn. Tot slot (voor vandaag) vind je er villa's tussen de huisjes die opgezet zijn uit een gezonde mix van stenen en golfplaten.

Na deze indrukken was het tijd om een kijkje te nemen in het schooltje. De kleuters kunnen tellen tot 10, zingen enthousiast mee met I'm a girl, i'm beautiful, you can't touch me without my consent en duiden overtuigend de delen van hun lichaam aan. De teacher zet vooral aan tot herhalen en vanbuiten leren. Tijdens het teachen zitten de kleuters voornamelijk stilletjes op een bank. Genoeg stof om over na te denken en aan te proberen te veranderen?

In het tweede deel van de voormiddag wilden we graag iets anders proberen. Samen met de kinderen gingen we buiten spelen. Spelletjes als tikkertje en 1,2,3 piano zijn niet bekend. Na het leren van het aantal '3' was het tijd voor het middagmaal. We aten met onze vingers milliepap met een soort sausje. Dit is duidelijk niet onze favoriet. Helaas zal dit ons middagmaal zijn voor de komende vier weken. Hoera! Ruth weet weer waarom ze vegie is :).

In de namiddag hebben de kinderen geen school meer en start de after school care. Kinderen mogen vrijblijvend spelen tot ze naar huis gaan. De opvang sluit om 16u00. Nadat we een inventaris van het spelmateriaal hadden gemaakt vertrokken we om 15u00 naar onze verblijfplaats in Witrivier. Met alle informatie die we verzameld hebben konden we concretere voorbereidingen maken voor de komende weken. Op ons to do lijstje: de klas anders inrichten en een likje verf geven, een groeimeter schilderen, de teacher(s) verschillende didactieken aanleren en voorzien van lesmateriaal.

Oh ja nog even meegeven dat we ondertussen ook al aangepast zijn aan het feit dat de zon hier opkomt in het westen en ondergaat in het oosten. Dat het hier om 18u00 donker is, went minder goed net als de koude avonden.

Toch al wel wat bruinere groetjes uit Zuid-Afrika!

Sarah en Ruth